ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

مزیت های کار با ما
تعریف و کلیاتی پیرامون ثبت شرکت سهامی خاص و تشریح برخی از خصوصیات آن
ماده های قانون تجارت، مرتبط با شرکت سهامی خاص
تفاوت شرکت سهامی خاص با سایر شرکت ها
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص
هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص

نکاتی در مورد اوراق ثبتی شرکت سهامی خاص و نکاتی پیرامون آن

برچسب ها:

ثبت شرکت سهامی خاص در تهران سامانه ثبت شرکت سهامی خاص ثبت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود نوع سهام در ثبت شرکت سهامی خاص نمونه ثبت شرکت سهامی خاص قوانین شرکت سهامی خاص تعداد نفرات برای ثبت شرکت سهامی خاص صفر تا صد ثبت شرکت سهامی خاص


تعریف و کلیاتی پیرامون ثبت شرکت سهامی خاص و تشریح برخی از خصوصیات آن:


Ø به طور کلی شرکت های سهامی به دوشکل ثبت می شوند، شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام. اما ثبت شرکت سهامی خاص رایج تر از شرکت سهامی عام است، زیرا جهت ثبت شرکت سهامی عام تامین سرمایه از طریق پذیره نویسی عمومی انجام می شود و مردم عادی هم از سرمایه داران شرکت محسوب می شوند که مستلزم صرف زمان بیشتر و پروسه اداری طولانی تری می باشد اما جهت ثبت شرکت سهامی خاص تمام سرمایه از طریق موسسین تامین می شود.
Ø در هردو نوع شرکت به دلیل اینکه سرمایه به قسمت های مساوی که هر قسمت را سهم می گویند، تقسیم می شود، به این شرکت ها سهامی گفته می شود و هر یک از سهامداران شرکت به میزان سهامی که دارند و به میزان اسمی سهام در قبال سود و زیان متعهد می باشند (منظور از مبلغ اسمی سهام، تمام مبلغی است که سهامدار به عنوان سهم و سرمایه به شرکت وارد کرده است)، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله
سهم چیست ؟ انواع سهام شرکت ها کدامند؟ مراجعه نمایید.
Ø در عنوان شرکت حتما سهامی خاص قید شود.
Ø اعضای هیئت مدیره در این نوع از شرکت باید سه نفر باشند و همچنین حداقل سه نفر به عنوان سهامدار معرفی شوند، همچنین معرفی دو نفر به عنوان بازرسین شرکت الزامی است. اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص دارای دو سال اعتبار سمت و بازرسین به مدت یکسال مالی دارای اعتبار می باشند و پس از پایان مدت اعتبار اعضای هیئت مدیره و بازرسین باید نسبت به تمدید و یا تغییر اعضای هیئت مدیره و بازرسین اقدام نمود، چنانچه اقدامی انجام نشود شرکت جهت انجام امور بانکی و قانونی فاقد اعتبار می باشد.
Ø تمامی سمت ها یعنی مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس هیئت مدیره بایستی رعایت شده باشد و حتما باید تعیین شوند. ضمن اینکه یک نفر می تواند دارای دو سمت باشد مثلا مدیرعامل می تواند رئیس یا نائب رئیس هیئت مدیره باشد.
Ø پس از تایید نام شرکت باید حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس افتتاح شود و سی و پنج درصد از مبلغ سرمایه شرکت به حساب افتتاح شده واریز شود و این مبلغ پس از اینکه شرکت به طور کامل ثبت شد و شماره ثبت آن صادر شد، قابل برداشت می باشد. مابقی سرمایه یعنی شصت و پنج درصد آن، در تعهد سهامداران باقی می ماند، به همین دلیل شرکت های سهامی خاص نسبت به شرکت با مسئولیت محدود دارای اعتبار بیشتری می باشد و جهت شرکت در مناقصات و مزایدات در اولویت است.
Ø برای درج آگهی های دعوت و قانونی شرکت باید از میان روزنامه های کثیرالانتشار موجود در بازار یک روزنامه اعلام و در اساسنامه شرکت درج شود.
Ø حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص، یک میلیون ریال است.
Ø افراد غیر ایرانی هم می توانند به عنوان عضو هیئت مدیره و یا سهامدار شرکت باشند.
Ø جهت ثبت این شرکت نیازی به مدرک تحصیلی نیست.
Ø افرادی که به عنوان عضو هیئت مدیره و یا بازرس معرفی می شوند، باید حتما به سن قانونی یعنی 18 سال تمام رسیده باشند، اشخاص با سن قانونی کمتر از 18سال فقط می توانند به عنوان سهامدار شرکت باشند.
Ø اعضای هیئت مدیره شرکت نباید با بازرسین نسبت فامیلی داشته باشند.
Ø شروع و اتمام سال مالی در اساسنامه شرکت مشخص باشد جهت اعلام گزارش به بازرس و مجمع عمومی سالانه.


ماده های قانون تجارت، مرتبط با شرکت سهامی خاص:


1. ماده 110 قانون تجارت: اشخاص حقوقی (شرکت ها) می توانند از اعضای هیئت مدیره شرکت باشند.
2. مطابق ماده 111 قانون تجارت ایران، افراد دارای حکم قطعی و دارای جرائمی مانند اختلاس، سرقت، کلاهبرداری نمی توانند به عنوان عضو هیئت مدیره در شرکت حضور داشته باشند.
3. ماده ۱۰۷ اصلاحی قانون تجارت بیان می کند: در شرکت های سهامی خاص شخصی که به عنوان عضو هیئت مدیره معرفی می شود باید حتما دارای حداقل یک سهم به عنوان سهم وثیقه باشد.  اعضای هیئت مدیره شرکت از میان سهامداران شرکت انتخاب می شوند و تنها شخصی که می تواند خارج از سهامداران و خارج از هیئت مدیره باشد، مدیرعامل شرکت است.
4. طبق ماده 115 اصلاحی قانون تجارت طی مدت یک ماه باید تعداد سهام وثیقهِ ی مشخص شده در اساسنامه تهیه شود، در غیر اینصورت شخص از هیئت مدیره اخراج خواهد شد. ببه موجب این ماده از قانون تجارت تعداد سهام وثیقه ی مورد نیاز جهت تصدی مدیران در اساسنامه مشخص می شود،  چنانچه مدیری در زمان انتخاب، دارای تعداد سهام وثیقه مشخض شده طبق اساسنامه نباشد مطابق این ماده از هیئت مدیره اخراج می شود.


تفاوت شرکت سهامی خاص با سایر شرکت ها:


الف) تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود:
مطابق ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی می باشد که فعالیت آن صرفا تجاری است اما شرکت سهامی خاص می‌تواند هم تجاری باشد و  هم غیر تجاری .
برخلاف شرکت با مسئولیت محدود، در شرکت های سهامی خاص تمامی اعضای هئیت مدیره شرکت، باید سهامدار بوده و حداقل یک سهم در شرکت داشته باشند و تنها مدیرعامل می تواند خارج از سهامداران و اعضای هئیت مدیره باشد در حالیکه در شرکت با مسئولیت محدود، الزامی به سهم الشرکه داشتن اعضای هئیت مدیره وجود ندارد و اعضای هیئت مدیره می توانند بدون سهم الشرکه باشند.
در روند تاسیس شرکت سهامی خاص پس از اینکه نام تائید شد بایستی سی و پنج درصد از میزان سرمایه اولیه شرکت به حسابی که به نام شرکت افتتاح می شود واریز و تا زمان ثبت کامل و نهائی بلوکه بانک باشد، در حالی که همان طور که در ابتدا بیان شد در شرکت با مسئولیت محدود نیاز به پرداخت هیچ میزان از سرمایه اولیه به بانک و بلوکه نمودن آن نمی باشد. در این نوع شرکت فقط در زمان ثبت شرکت، مدیرعامل اقرار به دریافت سرمایه اولیه نموده و مبلغ اولیه سرمایه به بانک پرداخت نمی شود، این اقرار می تواند واقعی باشد و مبلغ سرمایه اولیه تائدیه شود و همچنین می تواند ظاهری و بدون پرداخت مبلغ باشد.
همان طور که قبلا گفته شد، سرمایه شرکت ها می تواند نقدی یا غیرنقدی باشد که در هر صورت بایستی تقویم و ثبت شود با این تفاوت که چنانچه درشرکت با مسئولیت محدود بخشی از سرمایه شرکاء غیرنقد باشد، این سرمایه توسط شرکاء ثبت می شود و مسئول تایید صحت آن ها نیز شرکاء می باشند در حالیکه در شرکت سهامی خاص کارشناس رسمی دادگستری مسئولیت ثبت و تایید آورده های غیر نقد را برعهده دارد.
همان طور که در ابتدا گفته شد برای ثبت این نوع از شرکت بایستی حداقل دو نفر به عنوان شریک حضور داشته باشند و شرکاء در این شرکت باید حتما سرمایه ای را به شرکت وارد کنند اما این سرمایه برخلاف شرکت های سهامی خاص به سهام تقسیم نمی شود، بلکه سرمایه ای که افراد با خود وارد شرکت می کنند سهم الشرکه گفته می شود و به شخصی که این سهم الشرکه را دارد، شریک گفته می شود.
در شرکت سهامی خاص معرفی دو بازرس اصلی و علی البدل الزامی و اجباری است در حالیکه در شرکت با مسئولیت محدود الزامی به داشتن بازرس وجود ندارد.
در شرکت سهامی خاص سود سهامداران تنها به نسبت تعداد سهام آنان تقسیم می شود و هیچ روش دیگری قابل ارائه نمی باشد  در حالی که تقسیم سود در شرکت با مسئولیت محدود هم می تواند به نسبت سهم الشرکه و سرمایه شخص در شرکت باشد هم می تواند بر اساس نحوه اعلام شده باشد و چنانچه در اساسنامه شیوه دیگری جهت تقسیم سود مشخص شده باشد باید بر طبق آن عمل نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر تفاوت های شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود، می توانید به مقاله
ثبت شرکت با مسئولیت محدود مراجعه فرمائید.
ب) تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت سهامی عام:
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت های شرکت سهامی خاص با شرکت سهامی عام، می توانید به مقاله
ثبت شرکت سهامی عام مراجعه فرمائید.
 
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص:
ارائه تصویر و کپی مدارک شناسایی تمام اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین، اعلام آدرس و کد پستی محل فعالیت قانونی شرکت و  همینطور اعلام آدرس و کد پستی سکونت اعضای هیئت مدیره، تعیین موضوع فعالیت شرکت، اعلام سرمایه مدنظر برای شرکت و مشخص نمودن میزان سهام هر سهامدار، تعیین و انتخاب سمت اعضای هیئت مدیره شرکت در شرف تاسیس، اخذ مجوز فعالیت در صورت مجوزی بودن موضوع مورد نظر، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام شرکت (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط انتخاب نام می توانید به مقاله مربوط به
راهنمای انتخاب نام شرکت مراجعه فرمائید).
ارائه گواهی بانکی پرداخت مبلغ سی و پنج درصد سرمایه اولیه شرکت ( پس از تایید نام شرکت)
پس از تاییدنام شرکت اقرار نامه ای در متن صورتجلسه مبنی بر عدم ممنوعیت های قانونی اعلام شده در ماده 141 و 111 و 126 قانون جهت عضویت در هیئت مدیره و قبول سمت مدیرعاملی ارائه می شود، این اقرارنامه باید توسط تمامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت امضا شود، همچنین باید اقرارنامه ای که در متن صورتجلسه است توسط بازرسین امضا شود، این اقرارنامه مبنی بر عدم دارا بودن نسبت فامیلی با مدیران یا مدیرعامل شرکت (نسبی و یا سببی) تا درجه سوم و اینکه مدیران و مدیرعامل شرکت حقوقی به بازرسین و یا همسرشان مبلغی پرداخت نمی کنند.
درصورتی که اشخاص حقوقی (شرکت) به عنوان عضو هیئت مدیره یا سهامدار یا بازرس در شرکت باشند، کپی آخرین روزنامه رسمی ارائه شود، یک شخص به عنوان نماینده طی ارائه یک معرفی نامه معرفی شود، معرفی نامه باید در سربرگ شرکت تنظیم شود و دارای مهر و امضا باشد، همچنین تصویر مدارک شناسایی نماینده ارائه شود (کپی شناسنامه و کارت ملی).
اگر سهامدار یا عضو هیئت مدیره اعلام شده برای شرکت شخص حقیقی یا حقوقی غیر ایرانی باشد باید تصویر برابر با اصل  شده پاسپورت شخص حقیقی و گواهی ثبت شرکت که آخرین وضعیت شرکت را نشان دهد برای اشخاص حقوقی ارائه شود، همچنین اصل و ترجمه رسمی پاسپورت نماینده و یا وکیل اشخاص حقوقی نیز ارائه شود.


مراحل ثبت شرکت سهامی خاص :


تکمیل مدارک و مشخصات مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص، مواردی مانند تصویر و کپی مدارک شناسایی تمام اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین، اعلام آدرس و کد پستی محل فعالیت قانونی شرکت و  همینطور اعلام آدرس و کد پستی سکونت اعضای هیئت مدیره، تعیین موضوع فعالیت شرکت، اعلام سرمایه مدنظر برای شرکت و مشخص نمودن میزان سهام هر سهامدار، تعیین و انتخاب سمت اعضای هیئت مدیره شرکت در شرف تاسیس، اخذ مجوز فعالیت در صورت مجوزی بودن موضوع مورد نظر، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام شرکت. ثبت شرکت سهامی خاص
 تنظیم صحیح اوراق ثبتی مانند اساسنامه و اظهارنامه.  در تنظیم اساسنامه باید دقت نمود زیرا یکی از مهمترین مراحل در ثبت شرکت (همه انواع شرکت ها) تنظیم صحیح اساسنامه است، زیرا تمامی موارد از جمله مشخصات و موارد قانونی شرکت در آن درج می شود، طبق ماده 8 اصلاحی قانون تجارت در اساسنامه باید مواردی مانند: موضوع فعالیت شرکت، سرمایه شرکت، سهامدارن و تعداد سهام آن ها در شرکت، شرایط تشکیل مجامع، نحوه انحلال و تغییرات شرکت، مشخص باشد.: مطابق ماده هفت قانون تجارت در تنظیم اظهارنامه شرکت تنظیم باید مواردی مانند میزان سرمایه اعم از نقدی و غیر نقد به تفکیک، میزان مبالغ سهام پرداخت شده توسط هر سهامدار، نام و مشخصات بانک و  شماره حسابی که مبلغ سرمایه تعهدی به آن واریز شده است، مشخص باشد.ثبت شرکت سهامی خاص
پس از تکمیل مدارک و تنظیم اوراق ثبتی باید درخواست ثبت شرکت انجام شده و تاییدیه نام شرکت اخذ شود، پس از انتخاب نام مناسب برای شرکت توسط متقاضی، اسامی جهت بررسی به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شوند و در صورت دارا بودن شرایط یکی از نام ها جهت ثبت شرکت، مورد تایید قرار می گیرد. ثبت شرکت سهامی خاص
پس از اینکه نام شرکت تایید شد، یک حساب بانکی به نام شرکت افتتاح می شود و مبلغ سی و پنج درصد سرمایه به آن حساب جهت واریز می شود، سپس اوراق ثبتی شرکت توسط سهامداران و بازرسین امضا می شوند و جهت بررسی توسط کارشناس به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.
پس از بررسی توسط کارشناس و در صورت تائید تمام موارد، آگهی و شماره ثبت برای شرکت صادر می شود.ثبت شرکت سهامی خاص
پس از صدور شماره ثبت، روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار پرداخت می شوند.
و بعد جهت اخذ دفاتر پلمپ" مالیاتی" اقدام می شود. (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط انتخاب نام می توانید به مقاله مربوط به
دریافت دفاتر قانونی مراجعه فرمائید).



هزینه ثبت شرکت سهامی خاص:


هزینه های ثبت شرکت سهامی خاص شامل حق الوکاله وکیل دادگستری، هزینه حق ثبت و درج مربوط به اداره ثبت شرکت ها، پرداخت روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار، اخذ و دریافت پلمپ دفاتر قانونی، هزینه های پست و کارمزد موسسه، می باشد. هزینه دقیق به مواردی همچون میزان سرمایه، تعداد خطوط روزنامه رسمی و... بستگی دارد بنابراین هزینه دقیق جهت ثبت شرکت، پس از اعلام  شرایط مدنظرتان و ارائه مدارک به طور کامل،  دقیق و با جزئیات به شما اعلام خواهد شد .
جهت دریافت مشاوره رایگان  و کسب اطلاع از هزینه های ثبت شرکت می توانید با کارشناسان ما در موسسه ثبت آلامتو تماس حاصل نمایید.



مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص:


به طور میانگین مدت زمان ثبت شرکت با مسئولیت محدود شامل موارد زیر می باشد: تایید نام شرکت سه روز کاری، صدور آگهی تاسیس 7 الی 10روز کاری. میتوان گفت میانگین زمان ثبت شرکت 15روز کاری می باشد.ثبت شرکت سهامی خاص



نکاتی در مورد اوراق ثبتی شرکت سهامی خاص و نکاتی پیرامون آن:


اوراق ثبتی شرکت سهامی خاص شامل: اساسنامه – اظهارنامه شرکت سهامی خاص – مجمع عمومی موسسین – مجمع عمومی هیئت مدیره
اساسنامه :ثبت شرکت سهامی خاص
طبق ماده 8 قانون تجارت، اساسنامه  باید شامل این موارد باشد:
نام شرکت، تشریح کامل و واضح موضوع فعالیت، چنانچه تصمبم به ایجاد شعبه برای شرکت باشد، باید آدرس و کدپستی دقیق شعبه به همراه مشخصات یک نفر به عنوان مدیرشعبه اعلام شود، آدرس و کدپستی دفتر مرکزی اعلام شود. سرمایه، تعداد، ارزش سهام و میزان سهام سهامداران مشخص شود.
شرایط و نحوه  انتقال و تبدیل سهام مشخص شود.
شرایط و روش انحلال شرکت به طور کامل در اساسنامه مشخص باشد.
بازرسین اصلی و علی البدل شرکت مشخص شوند، همچنین نحوه انتخاب بازرسین و مدت تصدی آن ها در اساسنامه قید شود.
شرایط کاهش و افزایش سرمایه شرکت مشخص باشد.ثبت شرکت سهامی خاص
ضوابط و قوانین تشکیل مجامع عمومی شرکت با تمام جزئیات در اساسنامه اعلام شود.
سال مالی و آغاز و پایان آن اعلام شود.ثبت شرکت سهامی خاص
تمام مشخصات هویتی مدیران شرکت، آدرس و کدپستی آن ها، روش انتخاب شدن و جایگزینی اعضاء و حدود اختیارات هیئت مدیره و تمام موارد مربوط به هیئت مدیره به طور کامل در اساسنامه قید شود.
اظهارنامه شرکت سهامی خاص :
طبق ماده 7 قانون تجارت باید در اظهارنامه شرکت سهامی خاص موارد ذیل درج شود:
سرمایه شرکت شامل سرمایه های نقدی و غیر نقدی به تفکیک اعلام شود، تعداد کل سهام شرکت و  میزان سهام هر سهامدار تعیین شود. ارزش اسمی سهام شرکت مشخص شود.ثبت شرکت سهامی خاص
چنانچه سرمایه شرکت شامل آورده غیر نقدی است، مشخصات و توضیحات مربوط به این سرمایه در اظهارنامه به طور کامل قید شود.ثبت شرکت سهامی خاص
در اظهارنامه هم مانند اساسنامه باید، نام شرکت و موضوع فعالیت به طور دقیق و واضح اعلام شود و در صورتیکه شرکت دارای شعبه است باید آدرس و کدپستی دقیق شعبه به همراه آدرس و کدپستی دفتر مرکزی درج و اعلام شود.ثبت شرکت سهامی خاص  
 
مبلغ پرداختی موسسین و سهامدارن با ذکر نام بانک و شماره حسابی که مبالغ را به آن واریز کرده اند باید در اظهارنامه شرکت درج شود.ثبت شرکت سهامی خاص

مشاوره رایگان

آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص تعداد نفرات برای ثبت شرکت سهامی خاص نمونه ثبت شرکت سهامی خاص استعلام سهامداران شرکت سهامی خاص ثبت شرکت سهامی خاص در اصفهان ثبت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود سامانه ثبت شرکت سهامی خاص اعضای تشکیل دهنده شرکت سهامی خاص