مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مزیت های کار با ما


ارزش افزوده Value added چیست؟
نکاتی پیرامون مالیات بر ارزش افزوده
کالاهای مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده
کالاهای معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
مزایای پرداخت و اخذ مالیات بر ارزش افزوده
معایب پرداخت و اخذ مالیات بر ارزش افزوده

ارزش افزوده Value added چیست؟

ماده 3 قانون مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کل کشور، ارزش افزوده، مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین، وضع می شود.

در واقع ارزش افزوده حاصل افزایش ارزش پولی کالا طی مراحل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی آن می باشد. در هر مرحله از تولید تا عرضه یک کالا ارزشی به مراحل قبلی اضافه می شود و ارزش افزوده مرحله به مرحله اخذ می گردد، پس ارزش افزوده حاصل اختلاف بین ارزش محصول تولید شده با مجموع ارزش مواد اولیه یک محصول می باشد. زمانی که مصرف کنندگان محصولی را خریداری می کنند و یا از خدماتی بهره می برند، مالیات بر ارزش افزوده آن را در زمان خرید به فروشنده پرداخت می کنند، فروشندگان مالیات بر ارزش افزوده را اخذ نموده و مالیات دریافت شده را در زمان تعیین شده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهند.

نکاتی پیرامون مالیات بر ارزش افزوده:

چنانچه شخص یا شرکتی تصمیم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دارد باید ابتدا در اداره امور مالیاتی تشکیل پرونده دهد و ثبت نام کد اقتصادی را نیز انجام دهد، پس از تشکیل پرونده و ثبت نام ارزش افزوده باید نسبت به تشکیل پرونده ارزش افزوده و ثبت نام آن اقدام نماید.

جهت ثبت نام ارزش افزوده باید بسیار دقت شود که مشمولیت مراحل ارزش افزوده به درستی انتخاب و اعلام شود. مشمولین ارزش افزوده برحسب زمینه ای که فعالیت می کنند در هفت مرحله دسته بندی شوند. جهت اطلاع از این مشمولیت می توانید به مقاله مشمولین ارزش افزوده مراجعه فرمائید.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده و ثبت نام ارزش افزوده همانند کداقتصادی است.

مودیان مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موظف هستند در پایان هرفصل از سال (هر سه ماه یکبار) اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده حقیقی یا حقوقی خود را به اداره مربوطه ارائه دهند. مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی مشمولین حقیقی و حقوقی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، تا 15 روز پس از پایان هر فصل از سال می باشد، و در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده در زمان مقرر و قانونی اعلام شده پرداخت نشود، علاوه بر اصل مالیات ارزش افزوده که باید پرداخت شود مودیان موظف به پرداخت جریمه تاخیر در پرداخت نیز می شوند.

پس از ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مودیان بایستی اسناد و مدارک مالی خود را به مدت ده سال پس از سال مالی نگهداری کنند تا چنانچه ماموران مالیاتی به آن ها مراجعه نمودند بتوانند اسناد و مدارک درخواستی ممیز مالیاتی را به ایشان ارائه دهند. از جمله اسناد و مدارکی که باید نگهداری شوند: رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض، گواهی ثبت نام در نظام مالیات ارزش افزوده، دفاتر مالیاتی، اظهارنامه های ارائه و تائید شده، تمامی فاکتورها و صورت حساب های مربوط به خرید و فروش کالا، اسناد گمرکی و حمل و نقل و بیمه، اوراق اعلامی بدهکاری و بستانکاری، و سایر مستندات معاملات و عملیات.

کالاهای مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده:

تمامی خدمات قابل ارائه و محصولات و کالاهای قابل فروش، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند. نرخ ارزش افزوده برای اغلب محصولات و خدمات 9% می باشد که از این 9 درصد، 3 درصد مربوط به عوارض و 6 درصد مربوط به مالیات است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از محصولات و کالاها متفاوت است به عنوان مثال نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار 12 درصد و نرخ ارزش افزوده سوخت هواپیما 20 درصد می باشد.

کالاهای معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده:

برخی از محصولات و مواردی که معاف از پرداخت و اخذ مالیات بر ارزش افزوده می باشند، شامل: محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کالاهای اساسی (برنج، روغن، گوشت و…) و خدمات بهداشتی.. می توانید جهت مشاهده لیست کامل محصولات و خدمات معاف از ارزش افزوده به مقاله کالاهای معاف از ارزش افزوده موجود در سایت موسسه مراجعه فرمائید.

مزایای پرداخت و اخذ مالیات بر ارزش افزوده:

اصلاح ساختار کلی نظام مالیاتی.

تقویت پایه مالیات مالیات بر ارزش افزوده بخش هایی از اقتصاد را تحت پوشش قرار می دهد که این کار با سایر روش ها سخت است.

کوتاه کردن زمان و ساده سازی پرداخت

افزایش درآمد مالیاتی: با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده باعث تقویت پایه مالیاتی می شود می تواند درآمدهای مالیاتی را نیز افزایش دهد.

کاهش فرارهای مالیاتی.

معایب پرداخت و اخذ مالیات بر ارزش افزوده:

باعث افزایش قیمت تمام شده محصول برای مصرف کننده نهایی می شود.


ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده

نحوه محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده

سامانه مالیات بر ارزش افزوده

استعلام مالیات بر ارزش افزوده

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده، نحوه محاسبه 9 درصد مالیات، بر ارزش افزوده سامانه مالیات بر ارزش افزوده، استعلام مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده قانون مالیات بر ارزش افزوده 1401 مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده