اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی)

مزیت های کار با ما

روش درخواست و صدور کارت بازرگانی به چه صورت است؟
تعریف کارت بازرگانی
مزایای اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی)
شرایط و قوانین و نحوه تمدید کارت بازرگانی
انواع روش های ابطال کارت بازرگانی
مدارک جهت اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی) حقیقی و اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی) حقوقی
مدارک جهت صدور کارت بازرگانی حقیقی و کارت بازرگانی حقوقی غیر ایرانی


تعریف کارت بازرگانی


اخذ کارت بازرگانی : ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 1372/04/02 مجلس شوراي اسلامي کارت بازرگانی را این چنین تعریف کرده است، کارت بازرگانی، مجوزی است که به واسطه آن به دارنده آن (شخص حقیقی یا شخص حقوقی) اجازه واردات و صادرات کالا، ثبت سفارش، واردات از مناطق آزاد، صادرات کالاهای مجاز، ترخیص و حق العمل‌کاری کالا از گمرکات، داده می شود. جز موارد ذیل سایر افراد جهت انجام امور بازرگانی باید کارت بازرگانی دریافت و اخذ  نموده باشند.
موارد معافیت اخذ  کارت بازرگانی:  ملوانان ایرانی که در شناورهایی که بین سواحل ایران و سایر کشورها در حال تردد هستند و شاغل می باشند، شرکت تعاونی مرزنشینان، کارگران ایرانی که درخارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، کالاهایی که صدور آن ها به تشخیص گمرک برای فروش نیست، پیله وران.



مزایای اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی):


از جمله مزایای دریافت کارت بازرگانی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
واردات و صادرات از تمام مرزهای کشور حتی مناطق آزاد
ارتباط با سایر تاجران غیرایرانی
اخذ  ویزای تجاری
صدور گواهی مبدا
 
حضور در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی
ترخیص کالا از تمام گمرکات کشور و حق العمل کاری در گمرک
 
با توجه به اینکه جهت ثبت برندهایی که فارسی نیستند نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد، با اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی) شرایط جهت ثبت نام و نشان تجاری هم فراهم می شود.



شرایط و قوانین و نحوه تمدید کارت بازرگانی:


چنانچه مدت تصدی اعضای هیئت مدیره در شرکتهای سهامی به اتمام رسیده باشد، مدت تصدی اعضای هیئت مدیره الزاما باید تمدید شود و روزنامه رسمی جهت تمدید کارت بازرگانی ارائه شود.

در صورتی که قالب و نوع شرکت تغییر پیدا کرده باشد، باید علاوه بر روزنامه رسمی تغییر نوع شرکت، اظهارنامه / تقاضانامه یا شرکتنامه معتبر از از اداره ثبت شرکتها ارائه شود .
جهت تمدید کارت بازرگانی ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم الزامی است اما اگر شخص 59 سال تمام داشته باشد نیازی به ارائه کارت پایان خدمت/ معافیت نمی باشد.



انواع روش های ابطال کارت بازرگانی:


اخذ کارت بازرگانی: ابطال کارت بازرگانی ممکن است به دلایل و روش های مختلفی انجام شود که اختصارا در مورد آن ها توضیح داده شده است، در صورت تمایل می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ابطال کارت بازرگانی موجود در سایت موسسه مراجعه فرمائید.
ابطال اختیاری ( انصراف ) کارت بازرگانی:
اشخاص حقیقی یا حقوقی ممکن است پس از اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی) منصرف شوند و تصمیم بگیرند که کارت بازرگانی دریافت شده را ابطال نمایند. چنانچه تصمیم به ابطال کارت بازرگانی گرفته شود، میتوان با تکمیل مدارک و مراجعه به اتاق بازرگانی و یا اتاق تعاون و اداره کل صادرات و واردات وزارت بازرگانی در تهران یا بازرگانی استان ها، درخواست ابطال کارت بازرگانی را ارائه داد.
ابطال اجباری:
در بند 1 ماده 10 مقررات صادرات و واردات اعلام شده است که چنانچه پس از صدور کارت بازرگانی، محرز شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت بازرگانی می باشد و یا پس از دریافت و اخذ  کارت بازرگانی فاقد شرط یا شرایط مذکور شده باشد، وزارت بازرگانی می تواند راساَ نسبت به ابطال کارت بازرگانی آن شرکت اقدام نماید. بنابراین در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون محرز گردد باید موضوع را جهت ابطال به وزارت بازرگانی منعکس نماید.
 
اخذ کارت بازرگانی: طبق ماده 30 قانون امور گمرکی ایران اگر دارنده کارت بازرگانی مرتکب جرم قاچاق شده باشد، علاوه بر مجازات، محکوم به ابطال کارت بازرگانی می گردد. در این صورت کارت شخص بازرگان به طور موقت یا دائم بر حسب مورد ابطال می گردد.
تبصره 1- محرومیت از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مانع از ترخیص کالایی که طبق مقررات قبل از محرومیت برابر گشایش اعتبار شده یا حمل گردیده نخواهد بود.
تبصره 2- در هر صورت ابطال کارت بازرگانی چه در صورت اختیاری و چه بصورت اجباری توسط اداره بازرگانی(معاون بازرگانی خارجی) وزارت بازرگانی انجام می شود.
در صورتی که موضوع بنا به پیشنهاد گمرک و تشخیص کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اداره کل گمرک اگر به دادگاه ارجاع نشده باشد شخص حقیقی یا شرکت ممکن است به صورت موقت یا دائم از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محروم شوند.



مدارک جهت اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی) حقیقی و اخذ کارت بازرگانی (دریافت کارت بازرگانی) حقوقی:


ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان متقاضی حقیقی و یا مدیرعامل شخص متقاضی حقوقی
ارائه اصل و کپی اظهارنامه ثبت نام در دفاتر ثبت تجارتی گواهی شده در اداره ثبت شرکت ها.
ارائه اصل و کپی گواهی عدم سوء پیشینه برای شخص متقاضی حقیقی و یا مدیرعامل شخص متقاضی حقوقی.
یک قطعه عکس شش در چهار، برای شخص متقاضی حقیقی و یا مدیرعامل شخص متقاضی حقوقی.
اخذ  مفاصاحساب مالیاتی (مفاصاحساب مالیاتی در واقع تایید اداره دارائی مبنی بر بلا مانع بودن دریافت و اخذ  کارت بازرگانی می باشد).
اصل و کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) متقاضی حقیقی و تمام اعضا و شرکا برای شخص متقاضی حقوقی.
ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر(حداقل دیپلم).
دارا بودن حساب جاری و دسته چک صیادی به نام شخص متقاضی و یا شرکت متقاضی.
ارائه اصل و کپی پروانه بهره برداری (برای واحدهائی که می خواهند کارت بازرگانی تولیدی دریافت کنند).اخذ کارت بازرگانی
اصل و کپی مدارک مالکیت یا اجاره نامه به شرح ذیل ارائه شود :
در صورتیکه متقاضی مالک باشد ارائه اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی، به آدرس اعلام شده به عنوان دفتر کار
در صورتیکه متقاضی محل فعالیت را اجاره نموده باشد ارائه اصل و کپی اجاره نامه معتبرتنظیم شده در دفترخانه یا تنظیم شده در املاک ( اجاره نام صادر شده توسط املاک باید دارای کدرهگیر و قابل استعلام باشد) به نام متقاضی.



مدارک جهت صدور کارت بازرگانی حقیقی و کارت بازرگانی حقوقی غیر ایرانی:


ارائه تمام مدارک اعلام شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به استثنای کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت.
اصل و ترجمه رسمی پاسپورت شخص متقاضی حقیقی و مدیرعامل شخص حقوقی متقاضی.
ارائه پروانه کار معتبر.
ارائه پروانه اقامت معتبر.
اخذ کد فراگیر برای هر شخص غیر ایرانی حاضر در شرکت.
تاییدیه سفارت مبنی بر عدم سوپشینه شخص متقاضی دریافت کارت بازرگانی